Ej djurtestat smink

Jag skrev det här inlägget första gången 2011 i min förra blogg, men då flera av de större sminkmärkena nu har expanderat till Kina (där smink måste testas på djur enligt lag) är drygt hälften av de märken jag skrivit om ej längre cruelty free.

För en 3-4 år bestämde jag mig för att kolla upp lite närmare det här med djurtestat smink. Innan hade jag varit ganska godtrogen och antagit att de större sminkföretagen inte testade på djur för att folk då inte skulle vilja köpa deras produkter. Därför blev jag ganska chockad och besviken när jag fick reda på att att Loreal, Max Factor och Maybelline alla testade på djur då det var just dessa märken jag brukade köpa.

Jag tänkte därför sammanställa en lista där jag tipsar om olika sminkmärken jag brukar köpa ifrån som enligt mina efterforskningar inte testar på djur. Det kan vara lite krångligt då många säger att de inte testar sina slutprodukter på djur men det innebär inte alltid att de inte testar ingredienserna. Så om du vet om någon av dessa märken testar på djur eller om du har tips på nåt bra märke som inte djurtestar skriv gärna i kommentarsfältet eller skicka ett mail.



Barry M
är ett engelskt märke som går att beställa ifrån IaMias, deras Dazzle Dust är helt grymt vackra mineralskuggor som räcker länge och dessutom är väldigt billiga. Jag har också ett nagellack ifrån dem som jag är riktigt nöjd med och de har även en hel del veganska produkter.

The Body Shop testar inga av sina produkter av djur MEN de ägs numera utav Loreal (som också äger bl.a. Maybelline, Lancome och Garnier) som testar på djur. De produkter jag köpt därifrån har varit bra om än dyra, min favorit är helt klart deras Super Volume Mascara.

IsaDora är ett svenskt märke och finns att köpa hos de flesta butiker som säljer smink och de har bra produkter till hyfsat billiga priser, själv är jag speciellt förtjust i deras ögonskuggor som har en väldigt bra kvalitet.

NYX är ett stort 'billigt' märke i USA som nyligen har börjat säljas på lite olika svenska webbutiker bl.a. Beauty Planet och Eleven. De har lite av varje och det mesta har bra kvalitet, min favorit är deras jumbo eye pencil i Milk.

Sugarpill är ett ganska nytt märke som säljer ögonskuggor och lösögonfransar, än så länge finns de bara att köpa hos Nelly här i Sverige. De testar inte på djur och en del av deras ögonskuggor är veganska.

Too Faced har jag inte heller provat så mycket ifrån men jag älskar deras ögonskuggs primer, det finns att köpa hos bl.a. Eleven och Nelly.

Urban Decay* finns tyvärr inte att köpa i Sverige för tillfället med går att beställa från bl.a. beautybay.com. De har en del veganska produkter och syntetiska borstar. Mina personliga favoriter från dem är deras Naked palette och deras "holy grail product" Primer Potion. 

Wet 'n Wild är också ett lite billigare märke och har en del bra produkter och en del som inte är nåt att ha, jag gillar deras Liquid Eyeliner och Color Icon Eyeshadow Palette. Det går att köpa hos bl.a. Pashion.


* För de av er som inte vet har Urban Decay nu bestämt sig för att inte expandera till Kina och kommer därmed fortsätta vara Cruelty Free. Många är fortfarande skeptiska nu när de visat att det främst är pengar de är ute efter och visst känns det ganska förjävligt att Urban Decay vill få det till att deras främsta intresse är djurens välmående när så uppenbarligen inte är fallet. Men för djurens skull spelar det  ingen roll varför de inte testar bara att de inte gör det. Och jag kommer fortsätta köpa UD produkter för att visa dem och andra företag att ej djurtestat smink faktiskt är viktigt för många av oss.